👍 Čo je dôležité vedieť pri súťažiach na Facebooku

Súťaže na Facebooku sú najlepší spôsob ako upútať pozornosť používateľov a nadviazať s nimi komunikáciu. Keď vezmeme do úvahy fakt, že priemerný používateľ strávi okolo 20 minút pri jednej návšteve Facebooku, máme veľkú šancu, aby si našiel čas aj na našu súťaž. Zo skúseností vieme, že súťaže angažujú ľudí najviac, prinášajú množstvo nových fanúšikov a leadov, aj keď sa jedná o malé ceny ako napríklad balík čipsov.

Odkedy Facebook v roku 2013 urobil výraznú zmenu vo svojich pravidlách a povolil stránkam robiť súťaže, ktoré boli pred tým zakázané, začala sa nová éra získavania fanúšikov a zákazníkov. V súčasnosti Facebook povoľuje dve technické riešenia súťaží a to je tzv. timeline súťaž alebo súťažná aplikácia v záložke. S týmito nástrojmi môže vaša značka jednoducho angažovať, interagovať a zasiahnuť pre ňu ideálne publikum.

Timeline súťaže

Pri timeline súťažiach môže administrátor stránky jednoducho a v podstate zadarmo vytvoriť súťažný post, ktorý výhrou motivuje zapojiť sa do súťaže. Veľmi dôležitou funkciou pre zapojenie ľudí je motivátor, ktorý by mal súvisieť s portfóliom značky alebo ísť so súčasnými trendami. Ak sa napríklad venujete fotografovaniu, nedávajte ako cenu do súťaže tablet, ale napríklad fotografickú výbavu. Tým zaručíte zachytenie pre vás dôležitého publika a z časti sa vyhnete tzv. notorickým súťažiacim, ktorí o vašu značku nemajú záujem a jediné o čo im ide, je vyhrať.

 Môžeme si vybrať z nasledujúcich mechaník hlasovania alebo zapojenia ľudí do súťaže:

1. Lajkovanie postu

2. Komentovanie postu

3. Postnutie fotky do komentáru

4. Poslanie súkromnej správy

5. Ľubovoľná kombinácia vyššie uvedených mechaník

Súťažne aplikácie v záložke

Pri tomto type súťaže máte naozaj voľnú ruku v nápadoch a ich prevedení. Naprogramujete vašu ideu a následne uložíte do záložky na vašej stránke a postnete. Pri promovaní súťaže v záložke použite posty a platenú reklamu, ktorá privedie návštevníkov priamo do nej. Výhoda tohto spôsobu je, že súťaž vie zároveň bežať ako microsite, čo slúži najmä tým, ktorí prichádzajú do súťaže z mobilných zariadení. Mobily totiž záložky na Facebooku nevedia otvoriť. Preto treba aj pri vytváraní reklamy myslieť na samostatné zacielenie na desktopové počítače a na mobilné zariadenia.

Výhody súťažných aplikácií

- Možnosť zbierať emaily a iné informácie o súťažiacich

- Väčšia kontrola nad dizajnom, brandingom a funkcionalitou

- Súťaž je prístupná aj mimo facebooku, takže má väčšiu šancu zapojiť viacej ľudí

- Možnosť motivovať ľudí k jej zdieľaniu prostredníctvom iných sociálnych sietí alebo mailov

- Možnosť sledovania akcií užívateľov a následné remarketovanie (Vytvoríme databázu ľudí, ktorých akcie vieme naďalej sledovať a kontrolovať pomocou nášho vlastného nástroja StarSocial)

Nevýhody súťažných aplikácií

- Vyžadujú väčšiu mieru trpezlivosti pri vstupe do nich (Používateľ musí spraviť viacej klikov, kým príde z postu do záložky a spustí súťaž)

- Vyžaduje viacej času k nastaveniu, vytvoreniu dizajnu a naprogramovaniu

- Nie sú prístupné z mobilných zariadení

Dôležité pravidlá

Nezabudnite zverejniť pravidlá súťaže, kde je jasne stanovené kto je organizátorom súťaže (je potrebné jasne uviesť, že Facebook nie je organizátorom) a že informácie, ktoré o súťažiacich prostredníctvom súťaže získate nie sú poskytované pre Facebook. Výhercov nie je možné kontaktovať iba cez Facebook správu alebo príspevok na nástenke (preto si od nich napr. pri registrácii do súťaže vypýtate e-mailovú adresu).

Pre ujasnenie teda pravidlá súťaží, ktoré sa organizujú cez FB:

1. Súťaž musí byť v súlade so zákonom a musí obsahovať kompletné pravidlá súťaže (organizátor súťaže, kto sa môže zúčastniť, podmienky ohľadom veku, alebo pobytu, mechanizmus súťaže a iné) 

2. Súťaž musí prebiehať prostredníctvom externej aplikácie bez toho, aby ste využívali natívne funkcie FB (like, komentáre, zdieľanie, nahrávanie fotiek/videa a podobne).

3. Musíte uviesť "čarovnú" formulku, že súťaž nie je organizovaná, sponzorovaná, schválená, alebo inak prepojená so spoločnosťou Facebook.

4. Zároveň musíte uviesť komu súťažiaci poskytuje údaje a uviesť, že ich neposkytuje spoločnosti Facebook.

5. Podmienkou súťaže nemôže byť využívanie natívnych funkcií FB ako napríklad, že užívateľ musí dať like, komentár, zdieľať a podobne. Upozornenie: like button nemôže byť používaný na hlasovanie. Týka sa to aj externej aplikácie kde musíte mať na hlasovanei vlastný mechanizmus.

6. Nemôžete kontaktovať výhercu cez FB - to znamená, nemôžete ho vyhlásiť na stránke alebo mu poslať správu. Kontakt na súťažiaceho musíte získať v rámci externej aplikácie, kde vám ho poskytne.

Kompletné znenie pravidiel pre Facebook súťaže nájdete na: 

https://www.facebook.com/page_guidelines.php

Úspešnosť súťažnej kampane na Facebooku (a počet fanúšikov, ktorých vďaka súťaži oslovíte) závisí od niekoľkých faktorov:

  • Originalita súťaže a jej zdieľateľnosť (čím bude súťaž zaujímavejšia, tým viac o nej budú fanúšikovia na Facebooku hovoriť - formou zdieľania, komentovania, lajkovania - a šíriť informáciu ďalej)
  • Náročnosť súťaže - ak je forma zapojenia sa rýchla a jednoduchá, získate viac fanúšikov ako napr. vytvorením komplikovaných úloh
  • Forma propagácie- koľko investujete do reklamy na Facebooku a nakoľko podporíte propagáciu napr. na vlastnej webstránke alebo formou e-mail marketingu
  • Ceny a výhry - čím zaujímavejšie sú ceny v súťaži, tým viac motivujete fanúšikov, aby sa zapojili

Pri investovaní do súťažných kampaní na Facebooku je dôležité si uvedomiť základný fakt - dôvod, prečo to robíte. Väčšinou je to snaha získať nových potenciálnych klientov, preto by aj Vaše súťaže mali byť orientované na cieľové segmenty klientely, ktorým je potrebné prispôsobiť tému súťaže aj hlavné výhry. Ak napr. hotel ponúkne ako výhru v súťaži tablet alebo smartfón, motivuje to možno viac ľudí, ale podiel reálnych potenciálnych klientov (ktorí hotel v budúcnosti navštívia) bude rozhodne menší. Preto by súťaže mali byť naviazané na váš hotel/ reštauráciu, vaše služby či destináciu.

Pozri aj Ďalšie články v sekcii Online marketing, SEO alebo Sociálne sieťe

Uverejnené 2. 10. 2016